MI želite poslati sporočilo preko twitterja?

petek, 27. junij 2014

Premierki se je scufalo, pa o Mercatorju, Telekomu in sploh o vsem

Včerajšnje soočenje sem si pogledal z zamikom. Zamik je velika pridobitev uporabe modernih tehnologij, saj omogoča, da si pogledaš le tiste dele oddaj, ki si jih želiš in pri tem, kar mi je najbolj všeč, preskočiš reklame.

Soočenje je potekalo v obliki dvobojev. Dvoboji so zanimivi. Sam sem njihov pristaš saj gledalci takoj lahko soočijo mnenji dveh kandidatov o isti problematiki. Seveda pa je za dober televizijski dvoboj potrebno soočiti prave kandidate. Med sabo se morajo spopasti tisti, ki si dejansko konkurirajo za podobno pozicijo. Tako bi pričakoval spopad Cerarja z Janšo, ki jima javnomnenjske raziskave kažejo potencial zmage na volitvah. Soočenje programov Nove Slovenije in Socialnih demokratov bi bilo zanimivo, saj gre za povsem nasprotna koncepta dveh strank, ki kotirata na tretjem in četrtem mestu. Namesto tega smo videli spopad vršilke dolžnosti premierke, ki se bori za pretopitev parlamentarnega praga s trenutnim javnomnenjskim vodjem levice. Cerarjev program je brez dvoma program leve stranke a o tem kdaj drugič.

Prav o tem zadnje besednem dvobojevanju bi rad napisal nekaj misli. Vodenje poteka oddaje je bilo povsem zgrešeno. Namesto usmerjanje debate k aktualnim temam se je tematika oblikovala okrog tega, kaj sta si Janez Janša in Miro Cerar povedala na eni od prejšnjih oddaj. Prikazan je bil posnetek dela oddaje, verjetno gre za njen konec, kjer Miro Cerar pristopi k Janezu Janši ter ga nekaj vpraša, slednji pa ga opozori, da mikrofoni še niso izključeni, da se še vse snema in na Cerarjevo vprašanje odgovori z … ni nujno da bomo dobili… Cerar kasneje na premierkino žalost pojasni, da je vprašal ali bodo popili kaj vode. Razumljivo je, da se grla ob vročih debatah izsušijo. Premierka ob pomoči voditeljice oddaje pa je na vsak način poskušala dokazati, da je šlo za predvolilno dogovarjanje. Ne samo, da je šlo za gledalce za povsem nepomembno temo, celo, če je bil osnovni namen premierke odščipniti kak glas listi Mirota Cerarja, je bil to povsem zgrešen poskus.
Eno od osnovnih pravil marketinga in tržnega pozicioniranja je, da neposreden napad na konkurenta le redko prinese dobiček. Negativna kampanja med dvema direktnima nasprotnikoma vedno povzroči zniževanje ugleda obeh v verbalni ali promocijski spopad vključenih kandidatov. Res se rating običajno bolj zniža tistemu katerega slabosti so razkrite, vendar se pogosto zniža tudi njegovemu napadalcu. Izpostavljanje slabih točk konkurenta se obnese v praksi kadar se dva potegujeta za isto pozicijo, saj takrat volivci odločajo le med njima. Pa še takrat se včasih zgodi bumerang efekt, ko volivci napadalca ocenijo kot negativca. Nekoga torej, ki ni zmožen predstaviti pozitivnih stališ in išče rešitev v blatenju nasprotnika. Kadarkoli pa je kandidatov več pa negativna kritika vedno povzroči zniževanje ugleda udeležencev in s tem poslabša njihov položaj napram ostalim kandidatom. Soočenje skoraj zanesljivo ne bo koristilo Alenki Bratušek in njenemu zavezništvu. Najprej je sebe prikazala v najslabši možni luči, kot kandidatko, ki bi storila vse, četudi oblatila potencialnega zaveznika, da pride v državni zbor. Po drugi strani je naredila medvedjo uslugo tudi Cerarju, katerega največja pomanjkljivost je sicer slab – predvsem nedorečen - gospodarski del programa. Z izkušnjami premierke, bi lahko pokazala, da ve o gospodarstvu več kot on, in bi na tak način poskušala pridobiti nekaj potrebnih glasov. To priložnost je zanesljivo izpustila.

A v četrtek 27. Junija se ni zgodilo le njeno soočenje z Mirotom Cerarjem. Tega dne je bila dokončno potrjena prodaja Mercatorja. Prodaja Mercatorja pri kateri je bila po pisanju nekaterih medijev v preteklosti premierka vključena bolj kot želi priznati. Je res obljubila prodajo Telekoma Slovenije nemškemu operaterju, kakor se govori v nekaterih, predvsem sindikalnih krogih, ne vem, niti ne vem, ali je na na kršen koli način sodelovala z Agrokorjem pri njihovem prevzemu. Upam, da je v obeh primerih postopek transparenten in je držav poskrbela za svoje interese na najboljši način. Dvomim pa, da je država poskrbela za interese pri prodaji Mercatorja. Ne nisem nasprotnik prodaje. Zame je povsem jasno, da podjetje, ki je v zadnjih dveh letih skupaj ustvarilo preko 100 milijonov izgube ter za več kot sto milijonov vsako leto zmanjšuje svoje prihodke, ni naložba, pri kateri bi vztrajal, da jo moram imeti. Mercator potrebuje lastnika, ki bo bodisi s sinergijami, bodisi z boljšim upravljanjem, iz trenutnega izgubaša naredil dobičkonosno podjetje. Seveda pa ima država še druge interese, kot le prodati po čim večji ceni. Alenka Bratušek vztrajno ponavlja, da so v prodajni pogodbi zaveze, ki ščitijo delavce pred odpuščanjem. Pri tem pa poudarja, da pogodbe ni videla in prebrala. Spet avtogol. Kako lahko nekdo trdi nekaj, o čemer ne ve ničesar razen iz pripovedovanja drugih? Bi vi volili takega človeka? V podkrepitev svojih izjav prebere nekaj vrstic iz dopisa, ki ga je dobila s strani prodajalcev. Iz prebranega je jasno razvidno, da je dogovorjeno le spoštovanje kolektivne pogodbe oziroma pravic v nji ter, da ni predvideno zmanjševanje zaposlenih izven planov, ki jih je pripravilo že sedanje vodstvo. V nobeni kolektivni pogodbi ni prepovedi odpuščanja in predpostavljam, da so že v sedanjem vodstvu ocenili, da imajo preveč zaposlenih. Odpuščanja torej bodo. In to ni največji problem. Kadar je zaposlenih v podjetju preveč potem je potrebno ukrepati. Tako pač funkcionira gospodarstvo. Večji problemi so dobavitelji. Koliko slovenskih dobaviteljev se bo moralo umakniti hrvaškim konkurentom? Ker tudi banke posojajo svoja sredstva Mercatorjevim dobaviteljem za njih to ni nepomembno vprašanje. Najmanj kar si želijo je novi val stečajev, prisilnih poravnav ali vsaj slabih plačnikov. Ko sem se v letih 2005-2008 ukvarjal s prodajo Telekoma Slovenije sem bil pred podobno dilemo. Takrat sem oblikoval deset zavez, ki bi jih moral kupec spoštovati. A kako doseči, da bo kupec pogoje spoštoval in se ne bo skliceval na načelo prostega pretoka kapitala v EU in uveljavljal ničnost določil iz pogodbe. Zamišljeno je bilo naslednje: država zadrži 25 odstotkov in delnico, kar ji omogoča, da določene odločitve večinskega lastnika prepreči na skupščini; v statut se zapišejo dodatne določbe za katere bi lastnik potreboval tričetrtinsko soglasje in v Zakonu o gospodarskih družbah se doda odstavek, ki omogoča, da družba v statutu uredi dodatne pogoje. Nič od tega ni bilo urejeno, ker je bila prodaja ustavljena. Kar hočem povedati je, da smo zelo razmišljali o tem kako bi zaščitili slovensko gospodarstvo, predvsem dobavitelje in univerze ter tudi zaposlene v primeru prevzema. Samemu odpuščanju nikoli nismo nasprotovali saj je povsem normalno, da lastnik prilagodi število zaposlenih dejanskim potrebam. A dovolj o Telekomu. Hotel sem povedati predvsem, da je bil pristop prodaje drugačen, precej bolj premišljen. Kljub zavezam smo dobili več ponudnikov, ki so bili pripravljeni ponuditi visoko ceno. Takratne ponudbe so se gibale v višini treh do štirih prevzemnih premij. Primerljiva podjetja so prodana običajno z eno prevzemno premijo največ pa z dvema. Torej kljub zavezam bi lahko dosegli rekordno ceno. To je odgovor na vse tiste, ki trdijo, da zaveze škodujejo in znižujejo ceno. Ne, je ne znižujejo, če so seveda premišljeno postavljene.

Kakšna bi bila lahko vloga vlade Alenke Bratušek v zvezi s prodajo Mercatorja? Najprej bi lahko v državni zbor posredovala strategijo, ki bi bila kaj več kot naštevanje podjetij in njihovo razvrščanje v skupine med strateška in nestrateška podjetja. Od prodajalcev bi lahko zahtevala določene zaveze do dobaviteljev. V primeru Telekoma se je ena od zavez glasila približno takole: ohraniti je potrebno delež slovenskih dobaviteljev. Na vprašanje potencialnih kupcev, ki so rekli, da imajo vendar oni svoje dobavitelje in da tu vidijo sinergije, sem jim pojasnil: potem preučite katere od slovenskih dobaviteljev boste vključili med svoje standardne dobavitelje celotnega koncerna in boste na tak način lahko izpolnili zavezo. Prodajo Telekoma bi slovenski dobavitelji lahko celo izkoristili za prodor na tuje trge. Seveda to velja le za tiste, ki so res dobri a podpiranje slabih ni in ne sme biti v slovenskem interesu. Bi se lahko naredilo nekaj podobnega za Mercator. Bi lahko nekateri Slovenski dobavitelji prodajali po celi Hrvaški? Prav gotovo bi bilo možno. Vlada je imela več vzvodov na razpolago. Na skupščini bi lahko postavila določena vprašanja in zahteve, v državni zbor bi lahko poslala ustrezno dopolnjeno strategijo, od prodajalcev, ki so v njeni lasti bi lahko zahtevala, da njen pooblaščenec sodeluje pri prodaji in varuje njene interese. Nič od tega ne bi ogrozilo prodaje.
A vlada ni storila ničesar. Nasprotno, po izjavah Alenke Bratušek, je  za vse kriv Janez Janša. Na včerajšnji tiskovni konferenci premierke o prodaji Mercatorja je bilo slišati samo: »Janez Janša je prvi prodal Mercator«, in to se je ponavljalo v nedogled. No, bi se ponavljalo v nedogled, če ne bi bilo tiskovke prej konec. En odgovor za vse probleme.
Pa je Janez Janša res česa kriv? Prodaje Mercatorja zanesljivo ne. Govorice, da je bil Mercator prodan pod mizo dvema slovenskima podjetjema so smešne. Bil je prodan slovenskima podjetjema, ker je prevladalo mnenje, da bodo tako slovenski dobavitelji zaščiteni. Bil je prodan po ceni, ki nekajkrat presega današnjo ceno. Država je takrat torej zaslužila. Res pa je, da sta oba kupca ravnala slabo. Pretirano sta se zadolžila in morda tudi zaradi krize, bolj verjetno pa zaradi neizmernega pohlepa obeh vodilnih, ki sta želela postati tajkuna brez lastnih sredstev, podjetji nista bili več sposobni pokrivati svojih obveznosti do bank. Če iščemo krivdo, jo lahko iščemo pri bankah, ki so tvegana posojila odobrile in pri obeh vodilnih, ki sta slabo ocenila položaj.
A Alenka je vse pomešala. Za vse napake svoje vlade, prav za vse, krivi Janeza Janšo. Za vstop v državni zbor napada svoje morebitne zaveznike. Zaveznike, ki jih pravzaprav nima, saj nihče več noče z njo v zavezništvo.


Enostavno lahko rečemo, da se ji je scufalo. Ne scufalo v pomenu, kot besedo razume šivilja -raztrgati v kosme -, temveč v prenesenem pomenu, - izgubiti vso razsodnost. Dejansko je Alenka Bratušek izgubila vso svojo razsodnost.

Ni komentarjev:

Objavite komentar