Varstvo osebnih podatkov dobra a malce pretirana ureditev
Varovanje osebnih podatkov je nujno potrebna zaščita
državljanov pred nepotrebnimi posegi v njihovo zasebnost. Slovenska zakonodaja
zelo dobro pokriva možne načine in uporabo zbirk osebnih podatkov in varstvo
osebnih podatkov nasploh. Morda celo malce prestrogo.
Najvišja možna zaščita varstva osebnih podatkov je potrebna,
kadar se ščiti posameznika in njegovo pravico do zasebnosti. Vpogled ali celo
spremljanje elektronske pošte ne sme biti dovoljen. Zbiranje podatkov o
posameznikih in njihova nepooblaščena uporaba tudi ne. Razen v dveh primerih.
Prvo je omejevanje gospodarske pobude, drugo je odkrivanje in dokazovanje
težjih kaznivih dejanj in predvsem protikonkurenčnih ravnanj.
Pri omejevanju gospodarske pobude imam v mislih predvsem uporabo
osebnih podatkov za potrebe ciljnega trženja. Zbirke osebnih podatkov nastajajo
pri vseh večjih trgovcih, ki z različnimi pristopi, kot so reklamne akcije ali
kartice zaupanja pridejo do osebnih podatkov. Zakonodaja predpisuje obvezno soglasje
za uporabo osebnih podatkov, kar vsaj z zakonodajnega vidika preprečuje
zlorabe. A v mislih nisem imel predvsem trgovce, ki sami zberejo podatke o
osebah, ki si želijo prejemati njihove informacije. Ta del je v Sloveniji
urejen dokaj zgledno. V mislih imam vse tiste majhne podjetnike, ki niti
slučajno ne zmorejo sami zgraditi večjih zbirk podatkov in tako ne morejo z
usmerjenim sporočanjem ciljati na želene tržne segmente. Ostanejo jim predvsem
manj usmerjene metode a trženje, ki pa so precej dražje glede na učinek. V svetu
so zanje primerne rešitve v tako imnovanih preferenčnih zbirkah podatkov, torej zbirkah podatkov, kjer je za vsako osebo iz
teh zbirk znano, kaj jo zanima in za katera področja želi prejemati obvestila.
Take zbirke so poznane tudi pri nas in tudi zakonodaja njihovo obravnavo,
obdelovanje in zavarovanje podatkov dokaj dobro ureja. Problem naše zakonodaje je,
da ima v praksi ponudnik take zbirke težave kadar želi sodelovati s podjetji,
ki ponujajo storitve, ki bi tako zbirko lahko uporabile. Poglejmo primer. Podjetje A bi rado v svoji spletni aplikaciji ponudilo ob svoji storitvi, na primer
pošiljanje e-pošte, še možnosti uporabe preferenčne
zbirke, ki je v lasti podjetja B. Striktno
gledano, naša zakonodaja to prepoveduje. Podjetje B mora zgraditi svojo lastno
zbirko. V praksi to pomeni, da
podjetniška priložnost ostane neizkoriščena in posledično država pobere manj
davkov. Pa taka ureditev tudi kaj bolj zaščiti posameznikove pravice? Sploh ne.
Njegovi podatki bodo še vedno uporabljani za namene za katere je podal
soglasje. Razlika je le v tem, da bodo podatki na voljo, le podjetju A in
storitvam podjetja A.
Dokazovanje težkih kaznivih dejanj in nezmožnost uporabe
zbirk osebnih podatkov pa je vsakdanja praksa v Sloveniji. Urad za varstvo
konkurence preiskuje primere tako proti gradbincem, največji komercialni
televiziji in v bližnji preteklosti proti največji trgovski mreži. Postopki
urada nikakor niso naperjeni proti škodovanju gospodarstvu ali posamičnim
gospodarskim subjektom. Proti-monopolna zakonodaja predvsem koristi
gospodarstvu, saj omogoča razvoj konkurence in s tem raznovrstnejše in kakovostnejše
ponudbe. Odpravljanje proti-konkurenčnih
ravnanj je dolgoročno koristno za razvoj gospodarstva oziroma posamezne
gospodarske panoge. Eno od ključnih orodij urada za dokazovanje je pregled
korespondence vpletenih. Prav tu v praksi nastaja največ zapletov. Seveda gre
za zbirko osebnih podatkov, vendar bi omejen vpogled v to zbirko, iz katere se
odstrani vsa nerelevantna korespondenca, moral biti omogočen, saj gre za manjši
poseg v zasebnost od pomena kaznivih dejanj, ki se preiskujejo. No v praksi, je
tak poseg v Sloveniji očitno sporen, kar pa pomeni, da je dokazovanje proti-konkurenčnih
ravnanj onemogočeno in zaradi tega posledično gospodarstvu narejena velika
škoda. Upam, da bo prevladal razum in se bo našla interpretacija, ki bo
zaščitila osebno korespondenco a omogočila organom pregona, da preučijo
poslovno korespondenco in s tem dokažejo ali ovržejo očitana dejanja. V nasprotnem
se lahko izkaže, da je varstvo osebnih podatkov orožje v rokah kriminalcev. A
tega nočemo.
10.10.2011
Ni komentarjev:
Objavite komentar