Demagoška neodvisnost sodstva
Sodstvo predstavlja v vseh razvitih demokracijah neodvisno
vejo oblasti. Če želimo sistemsko zagotoviti pravno državo, torej državo, kjer
se zakonov drži tudi država sam, potem mora biti sodna oblast neodvisna.
Neodvisna je zato, da lahko pravično presoja tudi med državljani in državo ali
med ljudstvom in privilegirano elito. Neodvisnost sodstva torej ni sporna
oziroma je celo pogoj za pravno državo. Pa je neodvisnost absolutna. Absolutna
v smislu, da sodstvo lahko počne kar hoče in o tem povsem samostojno odloča.
Seveda ne. Sistem sodstva je trdno povezan z drugimi družbenimi sistemi. Denar
dobiva iz proračuna o katerem odloča zakonodajna oblast, pravico deli v okvirih
zakonodaje, ki jo spet sprejema zakonodajna oblast. Sodstvo si torej ne more
samo izmisliti zakonodaje po kateri bo sodilo, niti si ne more samo odrediti
ustrezno število sodnikov, niti njihovih plač. Kadar govorimo o neodvisnosti
mislimo predvsem na neodvisnost pri njihovem odločanju. Sistemsko je torej
odvisna tako od zakonodajne kako tudi od izvršilne oblasti. Kadar slednji
zahtevata večjo učinkovitost ali sistemske prilagoditve, ne gre za poseg v
neodvisnost sodstva temveč gre za uresničevanje pristojnosti izvršilne in
zakonodajne oblasti. Zahteve po odpravi trajnega mandata ali uvedbi
preizkusnega obdobja ne posegajo v neodvisnost odločanja sodne veje oblasti
temveč samo določajo sistemske okvire, ki naj bi vodili k večji učinkovitosti
ter kvalitetnejšim sodbam.
Obstaja še eno gledišče na neodvisnost sodstva. Kako na
njegovo neodvisnost vpliva neodvisnost sodnikov samih. Tudi če je neodvisnost sodstva
sistemsko zagotovljena, ne moremo govoriti o pravi neodvisnosti, kadar sodniki
sami ne delujejo neodvisno. Prijateljske povezave, korupcija, osebne preference
oziroma navijaštvo, ali politične preference so vse elementi, ki vplivajo na
sodnikovo neodvisnost. Sistem mora zagotoviti izločanje sodnikov, ki se pri
svojih odločitvah ravnajo v odvisnosti od udeležencev procesa. Trajni mandat
ščiti sodnika pred pritiski od zunaj sodnega sistema, ne ščiti pa sistema pred
sodniki samimi. Prav zaradi tega je trajni mandat lahko sporen saj ne omogoča,
dvig kvalitete sodnih odločitev po sistemu izločanja slabih sodnikov. Slabih
sodnikov se pač ne da izločiti iz sodniškega sistema, ker imajo trajni mandat.
Če bi želeli to korigirati, bi med razloge za izgubo trajnega mandata morali
vpeljati tudi slabo kvaliteto opravljenega dela. Seveda o kvaliteti sami
oziroma njenemu doseganju lahko odločajo le sodniki sami in s tem ohranijo neodvisnost.
Izguba trajnega mandata torej ni poseg v neodvisnost sodstva
temveč je pot k povečanju te neodvisnosti.
Ni komentarjev:
Objavite komentar